Kundservice här hej!

Oavsett om du redan är kund hos oss eller bara funderar på att bli - tveka inte att ta kontakt med oss.

Telefonservice Jakobstad: må-fre kl 10-15 

Tel: (06) 781 5300

Köpmansgatan 10, 68600 Jakobstad

E-post: info@herrfors.fi

Felanmälan 24h


Telefonservice Ylivieska: må-fre kl 10-15

Tel: (08) 411 0400

Torikuja 3, 84100 Ylivieska

E-post: laskutus.yka@herrfors.fi

Felanmälan 24h 

 

Samtalen till Herrfors kundtjänst spelas in för att garantera kvaliteten och för att lösa eventuella tvister.

Vanliga frågor

Tips på hur du avläser din elfaktura hittar du här. Läs mer om "Så avläser du din elfaktura"

Det kan du, ifall din årsförbrukning överstiger 6 000 kilowattimmar, eller om du väljer att ta e-fakturan i bruk.

Kontakta vår kundbetjäning på telefonnummer (06) 781 5300 (Jakobstad) / (08) 411 0401 (Ylivieska).
E-post: info@herrfors.fi

Om du lägger en anslutning i vila har du inte längre tillgång till el via den anslutningen, men den är fortfarande i kraft. Det betyder att du fortsättningsvis betalar anslutningens grundavgift och om du vill ta den i bruk går det enkelt mot en inkopplingsavgift. Om du säger upp ditt anslutningsavtal och senare vill ta anslutningen i bruk igen måste du göra ett nytt avtal.

Planerar du grävningsarbeten nära våra ledningar? Kontrollera området med oss först. Allt arbete intill spänningsförande jordkablar måste ske med stor varsamhet. Läs mera om hur du kommer vidare här.

Så här tar du i bruk e-fakturan:  

- Du kan beställa e-fakturan när du är inloggad i nätbanken eller när du sköter dina ärenden på banken.

- För att kunna ta i bruk e-fakturan behöver du nätbankskoder, nätbankskoderna kan du fråga efter på din egen bank.  

- När du betalar din pappersfaktura i nätbanken, välj e-faktura som fakturans betalningsalternativ. 

 

I nätbanken kan du kontrollera och godkänna fakturan på samma sätt som en vanlig pappersfaktura.

Ifall du tappat bort din faktura, kan vår kundbetjäning hjälpa dig med betalningsuppgifterna. Kontonumren på våra el- och överföringsfakturor är följande:

IBAN: FI28 2015 1800 0060 14
BIC: NDEAFIHH

Ja, det är kundens ansvar att meddela oss om sin nya postadress/faktureringsadress om den ändras.

Från 1.1.2023 har våra mätare utfört nettoberäkning av faserna, det vill säga mätaren lägger ihop de fasspecifika mätningarna och rapporterar den totala timförbrukningen eller produktionen. Nettoberäkningen möjliggör att småproducenter kan utnyttja en större del av den el som man producerar i sin egna fastighet. Den egenproducerade elen går i första hand till kundens eget bruk, om produktionen och förbrukningen sker under samma timme. Den eventuellt oanvända produktionen, överskottsproduktionen, förflyttas till eldistributionsnätet. Kunden kan sälja överskottsproduktionen till valfritt elbolag. Om el både produceras och förbrukas under samma timme, minskar den producerade elen direkt mängden el som bör köpas in.

 

Exempel:

Om kunden förbrukar 10 kWh under samma timme, och producerar själv 4 kilowattimmar, är nettoresultatet 6 kilowattimmar köpt el. I detta fall faktureras kunden enligt 6 kilowattimmar.

 

Anslutningsavtalet överförs inte automatiskt till köparen vid överlåtelse av fastighet. Det lönar sig att i köpebrevet göra avtal om överföring av anslutning, i annat fall bör ett separat överlåtelsebrev uppgöras.

 

Herrfors Nät-Verkko bör informeras om överföringen så fort som möjligt. Även om överföringen är skrivet i köpebrevet, bör nätbolaget som ansvarar för eldistributionen i området meddelas separat eftersom köpebrevet inte kommer till oss automatiskt. En kopia av köpebrevet eller överlåtelsebrevet bör sändas till vår kundbetjäning antingen i pappersformat eller elektroniskt till adressen info@herrfors.fi .

Du kan övervaka din egen elförbrukning i vår onlinetjänst. För att logga in behöver du ditt förbrukningsplatsnummer och kundnummer som finns på din faktura. I tjänsten kan du kontrollera dina förbrukningsuppgifter från 2020 och framåt, eller så länge du varit kund hos Herrfors och det inte har skett några förändringar i ditt kundförhållande. Om du vill kan du välja att se över elförbrukningen från årbasis ner till timbasis.

Dokumentarkiv

Här hittar du allt dokumentmaterial gällande Herrfors Nät-Verkko. Ifall något saknas, tveka inte att kontakta vår kundtjänst.

Rekry
19.12.2024

Ta dina första karriärsteg inom energibranschen - Sök sommarjobb hos Herrfors och Herrfors Nät-Verkko till sommaren 2025

Läs mer
Nyhet
26.11.2024

Herrfors har för sjätte året i rad placerat sig bland de tre bästa företagen i den årliga kundnöjdhetsundersökningen för elförsäljning

Läs mer
Kundmeddelande
1.11.2024

Uppdaterade elförsäljnings- och nättjänstvillkor från och med 1.12.2024

Läs mer
Elnät
2.7.2024

Resultaten av Herrfors Nät-Verkkos utvecklingsplans offentliga hörande har publicerats

Läs mer
Rekry
4.6.2024

För att övervaka vårt elnät och produktion söker vi nu en driftsoperatör till Jakobstad

Läs mer
Evenemang
17.5.2024

Välkommen på solpanelsvisning i Sandsund 25.5.2024!

Läs mer

E-tjänster

Uträtta dina ärenden snabbt och enkelt då det passar dig. Med hjälp av våra e-tjänster kan du bland annat enkelt följa med elens prisutveckling eller din el- och fjärrvärmeförbrukning. 


Herrfors-mobilapplikation >
Herrfors 24/7-mobilapplikation >
Följ spotpriset >
Gör flyttanmälan >
Kontrollera din förbrukning >
Kontrollera din fjärrvärmeförbrukning >
Avbrottskarta >
Avbrottstjänst / SMS-tjänst >
Ångerrätt och avtalstvist >

Ge respons

Vill du berätta vad vi har lyckats med eller vad vi borde bli bättre på? Skicka dina hälsningar så tar vi kontakt med dig om du så önskar.

 

Ge respons